• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • O Poemě
    • Poslání Poemy
    • Pravidla
    • Metodika pořádání přehlídky
    • Z historie Poemy
    • Kde Poema byla
    • Kde Poema bude
    • Pořadatelé Poemy
    • Organizace Poemy
    • Disciplíny
    • Cílové skupiny
    • Organizační řád
    • Lektoři
    • Garanti
  • Brno 2021
  • Poema v médiích
Pedagogická poema

Pedagogická poema

Národní přehlídka přednesu, čtení a improvizovaného vyprávění žáků středních pedagogických škol

  • Textové inspirace
  • Fotogalerie
  • Kontakty
    • Garanti Poemy
    • Lektoři
    • Kontaktní osoby ze škol

Zápis z jednání výboru PP v Nové Pace – březen 2020

17.9.2019 ; Autor: Roman Musil Leave a Comment

Jednání se uskutečnilo 3.–4. 3. 2020.

Účastníci setkání (psáno bez titulů)

Roman Musil (Beroun), Šárka Horáková (Nová Paka), Lada Vrbková (Znojmo), Eliška Vobrubová (Liberec), Hana Patrasová (Prachatice), Iva Kopčilová (Kroměříž), Roman Manda (Havířov – Prostřední Suchá), Eva Davidová (Brno), Zdeňka Kučerová (Brno).

PROGRAM

  1. Zhodnocení PP v Prachaticích a poděkování organizátorům
  2. Doporučení pro brněnské organizátory PP 2020
  3. Disciplíny PP a jejich úprava
  4. Seznam přehlídek PP do roku 2040
  5. Doprovodný program
  6. Příprava PP v Brně

 

1. Zhodnocení PP v Prachaticích

Co učitelé a žáci ocenili

  • Chválím všechno, protože vím, co je to, pořádat Poemu.
  • Přístup a vstřícnost organizátorů.
  • Prohlídku města s průvodcem.
  • Semináře pro učitele.
  • Skvěle připravenou prohlídku muzea; divadelní představení v muzeu loutek.
  • Večerní program.
  • Hudbu a neskutečnou hudební potenci snad všech.
  • Školní jídelnu a jídelnu v domově mládeže.
  • Kuchařky a jiné usměvavé „pomahače“.
  • Ubytování.

Výbor PP poděkoval MgA. Haně Patrasové za organizaci PP v Prachaticích a na dálku poděkoval hlavní organizátorce přehlídky Mgr. Janě Pavlíčkové.

 

2. Doporučení pro brněnské organizátory PP

Organizace přehlídky

  • Organizátoři PP mají k dispozici metodiku pořádání přehlídky – „Jak zorganizovat POEMU KROK ZA KROKEM na sedmi stránkách“, v níž naleznou všechny důležité informace. Metodika je rovněž ke stažení na stránkách PP.
  • Přehlídku by měl organizovat někdo, kdo ji zná. Jednak mu to ulehčí práci, jednak mu neuniknou věci, které účastníci Poemy považují za samozřejmé, ale o nichž se v metodice PP nepíše.
  • V písemné formě (v různých přehlídkových dokumentech) i v mluvených projevech je třeba dodržovat přehlídkovou terminologii (čtení, ne četba; přehlídka, ne soutěž; cílová skupina, nikoli kategorie).
  • Oficiální součástí programu je také setkání lektorů a učitelů na závěr přehlídky. Jeho smyslem je bezprostřední zpětná vazba organizátorům a také přenos informací od lektorů k učitelům.

Cílové skupiny

  • Organizátoři by měli zajistit přítomnost cílových skupin na přehlídce, aby se s nimi žáci mohli setkat během svých vystoupení.
  • Otázka také zní, jak pracovat s cílovými skupinami, jak je připravit na vystoupení žáků v jednotlivých disciplínách a jak posléze reflektovat jejich zážitek.

Honoráře a platby

  • Do rozpočtu přehlídky je třeba zahrnout také honorář pro garanty PP ve výši 3000 Kč za celoroční práci a částku na pokrytí poplatků za doménu a správu webových stránek PP (viz metodiku pořádání PP).

Zajištění jídla a občerstvení během přehlídky

  • Je dobré předem počítat se zpožděním příjezdu některých škol, a tak zajistit výdej jídla na později, anebo poskytnout náhradu v podobě bagety apod.
  • Bylo by dobré zajistit občerstvení (voda, káva, ovoce, chlebíčky, zákusky) v prostoru konání přehlídky a seminářů, ať učitelé i žáci nemusejí nikam odbíhat.

Informovanost

  • V minulých přehlídkách se osvědčilo, když každá zúčastněná škola měla k dispozici studentku/studenta – informovaného průvodce, jenž ví, kdy a kam jít. Přínosní byli rovněž asistenti, kteří byli po ruce lektorům v době konání seminářů, hlídali čas vymezený na semináře i na výstupy během přehlídky, aktualizovali programové změny na informačních panelech, starali se o občerstvení atd.
  • Všichni by měli mít přístup k informacím o programu i o aktuálních programových změnách – prostřednictvím informačních panelů, sociálních sítí (např. Facebook) či moderátora přehlídky.

Informace v tištěném zpravodaji

  • Zpravodaj by měl obsahovat jmenný seznam učitelů, kteří přijíždějí jako doprovod žáků, a informaci, z jaké školy jsou.
  • V brožuře by mohla být zjednodušená mapka pro usnadnění orientace účastníků PP v místě konání přehlídky.
  • Ideální by bylo, kdyby zpravodaj, čestná uznání a další propagační materiály měly jednotnou grafiku.

Semináře pro učitele

  • Učitelé by ocenili informaci, kolika seminářů se mohou zúčastnit.
  • Součástí anotace semináře by měla být poznámka, zda je seminář pro začátečníky, nebo pro pokročilé.

Různé drobnosti a požadavky od účastníků PP

  • Kontrolovat, zda je na internátu dostatek toaletního papíru.
  • Dovoluje-li to organizace přehlídky, nejen učitelé, ale i žáci by uvítali prohlídku města s kvalitním průvodcem.
  • Studenti vyslovili přání, zda by se závěrečný večer učitelů a žáků mohl konat blízko sebe, aby se obě skupiny mohly vzájemně potkávat.
  • Stravenky by mohly mít větší rozměr.
  • Učitelé by rádi získali fotografie svých žáků z přehlídky. Fotografie z předchozích let by mohly být zveřejněny na webových stránkách PP.

Brožura s metodikou pořádání PP byla předána brněnským organizátorkám PP (2020) a také Liberci (2021).

 

3. Disciplíny PP a jejich úprava

Přednes

Žáci přijíždějí s hotovým názorem na interpretaci zvoleného textu a nemá smysl jim bourat připravený přednes. Proto postřehy a připomínky lektorů přicházejí až po výstupu žáků. V dílně pak žáci mohou od lektorů získat inspiraci, jak se v přednesu mohou dále rozvíjet. Současný model disciplíny přednes bude zachován i v příštím roce.

Improvizované vyprávění

V Prachaticích (předtím i v Čáslavi, Mostě a Litomyšli) byl využíván klavír jako hudební doprovod při improvizovaném vyprávění. V rámci dílny žáci měli možnost vyzkoušet si improvizovaně vyprávět s klavírem maximálně dvakrát, přičemž ve svých školách žáci s klavírem improvizují málo, anebo vůbec ne. Na přehlídce se pak využití klavíru ukázalo jako nepříliš funkční. Proto příští rok disciplína proběhne bez hudebního doprovodu. Pozornost bude soustředěna hlavně na práci s příběhem.

Čtení

Současný model disciplíny se ukazuje jako funkční. Střídání bloku čtení a improvizovaného vyprávění taktéž.

Některé texty pro cílovou skupinu žáci 1. stupně byly nepřiměřeně dlouhé, a co se věkové přiměřenosti a tématu týče, byly diskutabilní (nesourodý výběr pohádkových textů disidentů). Naopak texty pro cílovou skupinu senioři byly vnímány jako vhodně zvolené (kniha Václava Koubka – Trpké povídky). Pozitivní odezvu mělo uvedení čtení jednotlivých povídek nějakým citátem.

Při výběru textů pro konkrétní cílové skupiny je třeba zohledňovat jednak tematiku a věkovou přiměřenost textů, jednak jejich délku. Texty mohou tematicky souviset s ústředním tématem národní přehlídky.

Otázka k lektorům je, jak čas v dílnách co nejlépe využít, tedy jaké metody volit, aby mezi čtením jednotlivých žáků nevznikaly příliš dlouhé prodlevy, ale naopak aby se žáci průběžně střídali, a tím si udrželi soustředění.

 

4. Seznam přehlídek PP do roku 2040.

Je zveřejněn na našich stránkách ve složce Kde Poema bude.

 

5. Doprovodný program

V rámci doprovodného programu, který připravila Stanislava Benešová, se přítomní učitelé dozvěděli novinky z oblasti literatury pro děti a mládež vydané v roce 2019 a absolvovali seminář paměťové techniky pro učitele.

Knižní tipy jsou zveřejněny na stránkách PP v záložce Textové inspirace.

 

6. Příprava PP v Brně

Organizátorky nastínily výboru PP svou představu o pojetí přehlídky. Také připomněly, že hlavním smyslem národní přehlídky pro žáky je především získání vlastních zkušeností a načerpání inspirace od lektorů, jak se dál posouvat v dovednostech nezbytných pro danou disciplínu.

Společně byly probrány představy a možnosti týkající se výběru lektorů seminářů pro učitele a žáky.

Termín konání národní přehlídky je stanoven na 10.–13. 11. 2020 (úterý–pátek). Cílovými skupinami budou: děti v předškolním věku (5–7 let) a žáci 1. až 2. ročníku SŠ. Ústředním tématem PP bude vesmír.

Uzávěrka školních kol PP je stanovena na 15. října.

 

Poděkování

Výbor PP poděkoval Stanislavě Benešové za vedení obou seminářů pro učitele v rámci doprovodného programu.

Závěrem výbor PP poděkoval Mgr. Šárce Horákové ze SOŠPg v Nové Pace za vytvoření příjemného zázemí pro jednání výboru PP.

                                                                              Zapsal: Mgr. MgA Roman Manda

Kategorie:Aktuálně

Reader Interactions

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Primary Sidebar

IMG_2582
IMG_2582
IMG_2743
IMG_2743
poema-2016-1213_1_1
poema-2016-1213_1_1
poema-2016-1212_1_1
poema-2016-1212_1_1
poema-2016-631_1_1
poema-2016-631_1_1
poema-2016-677_1_1
poema-2016-677_1_1
poema-2016-648_1_1
poema-2016-648_1_1
poema-2016-171_1_1
poema-2016-171_1_1
poema-2016-502_1_1
poema-2016-502_1_1
poema-2016-529_1_1
poema-2016-529_1_1
Ve smíchu je klíč, kterým dešifrujeme celého člověka.
Thomas Carlyle
Dobrá komunikace má stejně povzbuzující účinky jako káva a stejně obtížně se po ní usíná
M. Lindbergh
Důležité je nepřestat se ptát.
Albert Einstein
Vyslovit slovo je jako vydat tón na klávesnici představivosti.
Ludwig Wittgenstein
Všechny pravdy je snadné pochopit, jakmile jsou objeveny; jde jen o to, je objevit.
Galileo Galilei
Tvořivost vyjadřuje kuráž pustit se jistot.
Erich Fromm
Jestliže nějaký nápad není zpočátku absurdní, nemá šanci.
Albert Einstein
Umění zkrášluje člověka a brání mu být špatný.
Walther von der Vegelweide
Kde je láska k lidem, tam je i láska k umění.
Hippokratés
Dej každému dni příležitost, aby se stal nejkrásnějším dnem tvého života.
Mark Twain
V lásce a umění se nedá opisovat, každý se musí vyjádřit po svém.
Romain Rolland
Cílem umění je dělat člověka šťastným.
Michelangelo Buonarroti
Humor není pro mne odvětvím divadelního umění, nýbrž samou podstatou života.
Vlasta Burian
Fantazie neumí počítat. A cit čísly nezesílí. Počítá vždy jen do jedné. Do jedné, - ale to stačí, když to člověk skutečně cítí.
Erich Maria Remarque
Buďte sami sebou! Nápodobou někoho jiného dosáhnete maximálně na průměr.
Jonas Ridderstrale
Objevovat vlastní schopnosti je úžasně zábavné.
Kjell A. Nördström
Hra je jeden z nejefektivnějších způsobů, jak zjednodušit život. Přesně to jsme dělali jako děti, ale v dospělosti jsme si hrát zapomněli.
Albert Einstein
Člověk musí vyhledávat radost a každý den mít nějakou.
Jaromír Štětina
Nejlepší cesta, jak mít dobrý nápad, je mít hodně nápadů.
Linus Pauling
Představivost je důležitější než vědomosti.
Albert Einstein
Nikdy nepodceňujte naslouchání. Je to jedna z nejdůležitějších dovedností, kterou se můžete naučit.
Michael LeBoeuf
Někdy stačí zašeptat, jindy je nejlepší křičet.
J. D. Loori
Pouze jazyk umožňuje myšlení a pouze prostřednictvím myšlení je možná lidskost.
T. A. Harris
Způsob řeči je obrazem ducha.
Seneca
Monolog váš svět zmenšuje. Dialog ho zvětšuje.
Reinhard K. Sprenger

Nejnovější příspěvky

  • Poděkování brněnskému týmu
  • Pedagogická poema v Brně BUDE V ROCE 2021!
  • INSPIRACE A NÁPADY K NEKONTAKTNÍ DRAMATICKÉ VÝCHOVĚ
  • Zápis z jednání výboru PP v Nové Pace – březen 2020
  • Zápis z jednání výboru PP – Nová Paka – únor 2019

Rubriky

  • Aktuálně
  • Fotogalerie

Doporučené weby

  • dramatická výchova, divadlo, improvizace
  • Asociace pedagogických škol

Footer

RSS Poslouchejte Vltavu

  • Génius loci to je pařížská Cartoucherie. Jednou z jejích scén je Théâtre de l’Aquarium 20.3.2020
  • Divadlo má mít společenskou i komunitní funkci, říkají divadelníci z Chebu 21.2.2020
  • S českými dramatiky na Martiniku, ostrově divadla a literatury 14.2.2020

Rubriky

  • Aktuálně
  • Fotogalerie

© 2020 - Pedagogická poema • Vyrobilo eNBe