• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • O Poemě
    • Poslání Poemy
    • Pravidla
    • Metodika pořádání přehlídky
    • Z historie Poemy
    • Kde Poema byla
    • Kde Poema bude
    • Pořadatelé Poemy
    • Organizace Poemy
    • Disciplíny
    • Cílové skupiny
    • Organizační řád
    • Lektoři
    • Garanti
  • Praha 2022
  • Poema v médiích
Pedagogická poema

Pedagogická poema

Národní přehlídka přednesu, čtení a improvizovaného vyprávění žáků středních pedagogických škol

  • Textové inspirace
  • Fotogalerie
  • Kontakty
    • Garanti Poemy
    • Lektoři
    • Kontaktní osoby ze škol

Zápis z jednání výboru PP – Nová Paka – únor 2019

20.3.2019 ; Autor: Roman Musil Leave a Comment

Jednání se uskutečnilo 25.-26. února 2019

Účastníci setkání (psáno bez titulů)

Roman Musil (Beroun), Šárka Horáková (Nová Paka), Lenka Sobotková (Litoměřice), Lada Vrbková (Znojmo), Eliška Vobrubová (Liberec), Hana Patrasová (Prachatice), Jana Pavlíčková (Prachatice), Roman Manda (Havířov), Martin Domkář (Čáslav), Karolína Kalinová (Praha), Kateřina Jechová (Most), Zdeňka Kučerová (Brno), Monika Lepková (Boskovice).

PROGRAM

  1. Zhodnocení PP v Čáslavi
  2. Disciplíny PP a jejich úprava
  3. Nadcházející PP v Prachaticích
  4. Webové stránky PP

1. Zhodnocení PP v Čáslavi

Co se učitelům a žákům líbilo:

  • Přátelská atmosféra a nadšení v dílnách pro žáky.
  • Zahájení programu a moderování v duchu filmu Hoří, má panenko.
  • Přátelská atmosféra během celé přehlídky.
  • Znělka – hudba, ale i práce hudebnice s publikem (postupné hudební zapojování publika, využití Orffových nástrojů).
  • Klavírní doprovod během improvizace.
  • Videoupoutávka na stránkách PP.
  • Koncert v kostele.
  • Studenti měli přístup na Instagram pro PP během celé přehlídky.
  • Obálkové hodnocení vystoupení žáků.
  • Každý žák si domů odvezl jednu větu jakožto formu slovního hodnocení.

Co se nelíbilo:

  • Moderování programu přehlídky po prvním dni začalo váznout.
  • Elektronická přihláška – špatně se vyplňovala. Učitelé dopředu nevěděli, co se po nich bude chtít.
  • Neplnohodnotné využití času v dílně čtení.

Rozporuplné věci:

  • Informační brožura

Líbil se „kabelkový“ formát brožury s programem (vznikl už v Litomyšli) a výtvarné zpracování brožury. Nepřehledně působilo dělení jmen v programu a vložený papír s aktualizovaným programem (v důsledku nepřítomnosti lektorky aj.).

  • Aktuální informace během přehlídky

Místy horší informovanost až chaos. Pomohlo by, kdyby byl určen konkrétní člověk či moderátor, který by účastníkům Poemy předával aktuální informace o programu (kdy a kde co probíhá). Vhodný by byl rovněž informační panel s aktuálními informacemi.

Výbor PP poděkoval MgA. Martinu Domkářovi za organizaci PP v Čáslavi.

2. Disciplíny PP a jejich úprava

Přednes

Protože v Čáslavi byla přehlídka poprvé soustředěna do dvou dní, žáci neviděli výstupy všech svých spolužáků.

Současný model přednesu bude zachován i v příštím roce.

Poznámka od lektorů směrem k organizátorům – je třeba vyhradit místo a čas na zkoušku závěrečného vystoupení z dílny.

Lektoři potřebují mít texty žáků nakopírovány a seřazeny, aby si mohli dělat poznámky.

Improvizované vyprávění

Jak v dílně, tak i během výstupů žáků v Čáslavi byl využíván klavírní hudební doprovod. Spolupráce improvizátora a hudebníka během improvizovaného vyprávění se ukázala jako funkční už v předchozím ročníku PP v Mostě. Až na jednu žákyni všichni účinkující hodnotili spoluúčast klavíru kladně – během výstupů jim to pomohlo. Hudební složka improvizace směřuje od popisnosti k interakci s vyprávěným příběhem.

Model improvizovaného vyprávění tak, jak je nyní nastavený, bude zachován.

Je na zvážení, zda by hudebníci mohli být dva – jeden na práci v dílně a druhý na veřejné výstupy.

Čtení

Výbor PP uvažoval o změně pojetí disciplíny. Namísto toho, aby se žáci seznamovali s knihou až v dílně, lektoři spolu s organizátorem přehlídky s předstihem vyberou knihy pro obě cílové skupiny. Organizátoři informaci o zvolených knihách zahrnou do zvacího dopisu školám a včas ji zveřejní na webových stránkách, takže jak žáci, tak jejich učitelé budou mít dost času, aby si knihu přečetli. Díky této změně se lektoři budou moci intenzivněji věnovat práci s texty (dramaturgii – proškrtávání a úpravě textu pro hlasité čtení). Žáci sice předem nebudou znát konkrétní ukázku z knihy, se kterou vystoupí, ale budou schopni ji nahlížet v kontextu celého díla.

Důležitá je otázka minutáže čtení. V pravidlech je uveden čas do pěti minut délky. Pro začátečníka jsou dostačující i tři minuty. Výběr takto krátkých textů je někdy hůře realizovatelný, a proto by na dramaturgii a interpretaci konkrétního textu mohli spolupracovat dva až tři žáci. Z minulých Poem vyplynulo, že žáci moc neumí na sebe navazovat a společně vystavět příběh. Tento způsob práce s textem by učitelé mohli zkusit s žáky ve vyučování. Tím se žáci–interpreti učí komunikaci jak s publikem, tak i mezi sebou navzájem.

3. Nadcházející PP v Prachaticích

Společně byly probrány změny organizace PP, představy o lektorech seminářů pro učitele a pro žáky.

Termín konání národní přehlídky je stanoven na 6.–9. listopad 2019 (středa–sobota). Cílovými skupinami jsou: žáci I. stupně základní školy (věk 8–9 let – 3. třída ZŠ) a senioři.

Žáci budou hodnoceni obdobným způsobem jako v Čáslavi (Ocenění za inspirativní vystoupení).

4. Webové stránky PP

Výbor PP se dohodl na aktualizacích webových stránek (Pravidla, základní informace o PP v Prachaticích), na odstranění kontaktů na lektory, na vytvoření seznamu lektorů s krátkou informací o nich, na zachování textových inspirací (Most a Čáslav dodá informace o přednesových textech), na dodání nových fotografií (Čáslav) a na přidání odkazů na články o PP, které vyšly ve veřejném tisku.

Na webových stránkách bude umístěna přihláška s instrukcemi a návodem, jak ji vyplnit.

Výbor PP dále:

  • Upravil pravidla PP

Změny se týkají disciplíny čtení.

Vznikla tak 17. verze Pravidel, kterou naleznete ve složce O Poemě – Pravidla.

  • Poděkoval hostitelské škole

Závěrem Výbor PP poděkoval SOŠPg v Nové Pace, konkrétně Mgr. Šárce Horákové a zprostředkovaně řediteli Mgr. Pavlu Matějovskému za skvělé podmínky pro jednání výboru PP.

                                                                             Zapsal: Mgr., MgA Roman Manda

Kategorie:Aktuálně

Reader Interactions

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Primary Sidebar

7.
7.
3.-1
3.-1
5.
5.
IMG_2582
IMG_2582
IMG_2743
IMG_2743
poema-2016-1213_1_1
poema-2016-1213_1_1
poema-2016-1212_1_1
poema-2016-1212_1_1
poema-2016-631_1_1
poema-2016-631_1_1
poema-2016-677_1_1
poema-2016-677_1_1
poema-2016-648_1_1
poema-2016-648_1_1
poema-2016-171_1_1
poema-2016-171_1_1
poema-2016-502_1_1
poema-2016-502_1_1
poema-2016-529_1_1
poema-2016-529_1_1
Ve smíchu je klíč, kterým dešifrujeme celého člověka.
Thomas Carlyle
Dobrá komunikace má stejně povzbuzující účinky jako káva a stejně obtížně se po ní usíná
M. Lindbergh
Důležité je nepřestat se ptát.
Albert Einstein
Vyslovit slovo je jako vydat tón na klávesnici představivosti.
Ludwig Wittgenstein
Všechny pravdy je snadné pochopit, jakmile jsou objeveny; jde jen o to, je objevit.
Galileo Galilei
Tvořivost vyjadřuje kuráž pustit se jistot.
Erich Fromm
Jestliže nějaký nápad není zpočátku absurdní, nemá šanci.
Albert Einstein
Umění zkrášluje člověka a brání mu být špatný.
Walther von der Vegelweide
Kde je láska k lidem, tam je i láska k umění.
Hippokratés
Dej každému dni příležitost, aby se stal nejkrásnějším dnem tvého života.
Mark Twain
V lásce a umění se nedá opisovat, každý se musí vyjádřit po svém.
Romain Rolland
Cílem umění je dělat člověka šťastným.
Michelangelo Buonarroti
Humor není pro mne odvětvím divadelního umění, nýbrž samou podstatou života.
Vlasta Burian
Fantazie neumí počítat. A cit čísly nezesílí. Počítá vždy jen do jedné. Do jedné, - ale to stačí, když to člověk skutečně cítí.
Erich Maria Remarque
Buďte sami sebou! Nápodobou někoho jiného dosáhnete maximálně na průměr.
Jonas Ridderstrale
Objevovat vlastní schopnosti je úžasně zábavné.
Kjell A. Nördström
Hra je jeden z nejefektivnějších způsobů, jak zjednodušit život. Přesně to jsme dělali jako děti, ale v dospělosti jsme si hrát zapomněli.
Albert Einstein
Člověk musí vyhledávat radost a každý den mít nějakou.
Jaromír Štětina
Nejlepší cesta, jak mít dobrý nápad, je mít hodně nápadů.
Linus Pauling
Představivost je důležitější než vědomosti.
Albert Einstein
Nikdy nepodceňujte naslouchání. Je to jedna z nejdůležitějších dovedností, kterou se můžete naučit.
Michael LeBoeuf
Někdy stačí zašeptat, jindy je nejlepší křičet.
J. D. Loori
Pouze jazyk umožňuje myšlení a pouze prostřednictvím myšlení je možná lidskost.
T. A. Harris
Způsob řeči je obrazem ducha.
Seneca
Monolog váš svět zmenšuje. Dialog ho zvětšuje.
Reinhard K. Sprenger

Nejnovější příspěvky

  • Přehled knih pro disciplínu ČTENÍ
  • Informační dopis pro školy
  • V Praze se bude konat 54. ročník Pedagogické poemy.
  • Brno 2021
  • Pedagogická poema v Brně BYLA!

Rubriky

  • Aktuálně
  • Fotogalerie

Doporučené weby

  • dramatická výchova, divadlo, improvizace
  • Asociace pedagogických škol

Footer

RSS Poslouchejte Vltavu

  • Génius loci to je pařížská Cartoucherie. Jednou z jejích scén je Théâtre de l’Aquarium 20.3.2020
  • Divadlo má mít společenskou i komunitní funkci, říkají divadelníci z Chebu 21.2.2020
  • S českými dramatiky na Martiniku, ostrově divadla a literatury 14.2.2020

Rubriky

  • Aktuálně
  • Fotogalerie

© 2020 - Pedagogická poema • Vyrobilo eNBe