• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • O Poemě
    • Poslání Poemy
    • Pravidla
    • Metodika pořádání přehlídky
    • Z historie Poemy
    • Kde Poema byla
    • Kde Poema bude
    • Pořadatelé Poemy
    • Organizace Poemy
    • Disciplíny
    • Cílové skupiny
    • Organizační řád
    • Lektoři
    • Garanti
  • Liberec 2023
    • Informační dopis pro školy č. 1
    • Informační dopis pro školy č. 2
    • Program
    • Propagační plakát
    • Znělka
    • Závazná přihláška
    • Přehled knih
    • Informace pro účastníky
      • Anotace seminářů
      • Zadání od lektorů pro účastníky semináře čtení
  • Poema v médiích
Pedagogická poema

Pedagogická poema

Národní přehlídka přednesu, čtení a improvizovaného vyprávění žáků středních pedagogických škol

  • Textové inspirace
  • Fotogalerie
  • Kontakty
    • Garanti Poemy
    • Lektoři
    • Kontaktní osoby ze škol

Z historie Poemy

Kolébkou vzniku současné PP je Kroměříž. Na tehdejší pedagogické škole působila profesorka Jitka Dvořáková, která společně s dalšími kolegy organizovala večery poezie z vlastní tvorby studentů. Tyto aktivity organizovali v rámci činnosti Klubu přátel poezie, hudby a umění a vydávali školní časopis Poetické střípky. V listopadu 1967 zorganizovali školní soutěž přednesu poezie. Následující měsíc náhle zemřel Oldřich Tillmann, profesor češtiny a francouzštiny, který se podílel na činnosti klubu. Na jeho počest se v roce 1968 konal 1. ročník Memoriálu Oldřicha Tillmanna (MOT), zatím pouze pro žáky kroměřížské pedagogické školy. A tento rok je pro vznik přehlídky rozhodující. Na následující ročník již byly přizvány další pedagogické školy z celé tehdejší ČSSR (včetně Slovenska), poprvé měl MOT celostátní charakter. Ustálil se název soutěže: Memoriál Oldřich Tillmanna, celostátní soutěž pedagogických škol v uměleckém přednesu poezie prózy (často zkracováno Kroměříž ´71 až Kroměříž ´80). Zpočátku se jednalo o přednes poezie a prózy pro předškolní děti a dospělé a veškerou organizaci zajišťovali „Kroměřížští“. Od roku 1973 došlo k význačným změnám: Vyhlašovatelem a garantem se stalo Ministerstvo školství ČSR a odbornou garancí byl pověřen Ústav pro kulturně výchovnou činnost (ÚKVČ), pozdější ARTAMA. Z podnětu Jindry Delongové přibyla v tomto roce nová kategorie improvizované vyprávění a o tři roky později to byla četba uměleckého textu.

Každý ročník soutěže byl doplněn bohatým kulturním programem, exkurzemi, besedami se spisovateli, návštěvami divadelních přestavení a především vzdělávacími programy – semináři, dílnami – pro žáky i učitele.

Poslední ročník MOTu se konal v Kroměříži v roce 1980. Od následujícího ročníku se jednotlivé pedagogické školy začaly střídat v organizaci akce. 14. ročník se konal v roce 1981 v Prachaticích pod novým názvem Celostátní soutěž SPgŠ v uměleckém přednesu poezie a prózy pro děti. Od 15. ročníku (v Mostě, 1982) se ustálil nový název Pedagogická poema. Celý název zněl: Pedagogická poema, celostátní soutěž středních pedagogických škola v uměleckém přednesu. (další přehled ZDE)

Na počátku 90. let bylo označení pedagogická z názvu soutěže vypuštěno z důvodů, že název Pedagogická poema odkazuje na dobu totalitní a na spojení s Makarenkovým spisem kolektivní komunistické výchovy. Později jsme původní název – Pedagogická poema – navrátili v Čáslavi v roce 2000 se zdůvodněním pedagogického směřování soutěže. Přesné označení 33. ročníku znělo: Pedagogická poema, putovní celostátní přehlídka žáků středních a vyšších odborných pedagogických škol v uměleckém přednesu, improvizovaném vyprávění a přečítání literárního textu. Pravidla soutěže v té době byla následující: Školu tehdy Žáci, kteří školu zastupovali, měli připravený přednes poezie nebo prózy. V druhém kole potom interpreti vybírali ze dvou předem nepřipravených disciplín: předčítání uměleckého textu a improvizované vyprávění. Účastníci všech disciplín vystupovali v kategoriích podle volby věku adresáta, kterému je výkon určen: I. kategorie předškolní věk, II. kategorie mladší školní věk, III. kategorie dospívající a dospělí.

Přelomem se stala PP v Mostě v roce 2001. Byla poznamenána nepříznivými okolnostmi: snížením dotace MŠMT o 50% a náhlou smrtí zástupce ředitele, který měl soutěž na starosti. Z úsporných důvodů ředitelé narychlo rozhodli o vypuštění kategorie četby (není atraktivní, je to úniková disciplína, číst umí každý). Krize Poemy pokračovala, finanční dotace byly omezovány, zkrátil se počet dní trvání soutěže.  Poema již fungovala ze setrvačnosti, nereagovala na aktuální situaci a nové trendy na pedagogických školách (např. na vznik nových oborů). Vytrácel se pohled pedagogický, specifika tohoto typu škol, nerespektovaly se učební osnovy, plány, profil absolventa. Porotci neznaly problematiku škol, často studenti neustáli tvrdou kritiku rozborových seminářů.

Další krize musela zákonitě přijít. Ve Znojmě v roce 2007. Zde diskusi vyprovokoval otevřený dopis kolegy Romana Musila z Berouna, hovořilo se o smyslu a významu Poemy. Koncem ledna 2008 následovalo setkání dvaceti pedagogů převážně dramatické výchovy na  čáslavském gymnáziu a pedagogické škole. Ve velmi tvůrčím a pracovním ovzduší byl čas během dvou dnů vše prodiskutovat, vyslechnout názory kolegů mladých i zkušených. Výsledkem bylo sepsání konkrétních pravidel. Ta byla projednána výborem Asociace pedagogických škol a posléze také schválena. Při práci na pravidlech poemy jsme si ujasnili profil absolventa pedagogické školy a odrazovým můstkem našich úvah byly formulace klíčových kompetencí pro Evropu a čtyři pilíře vzdělávání pro 21. století formulované Mezinárodní komisí UNESCO již v roce 1996. V té době jsme ještě neměli k dispozici RVP pro střední pedagogické školy, jen jsme měli určité zkušenosti s RVP pro gymnázia, který byl vydán v roce 2007. Zpětně se domnívám, že v této části byla pravidla ve své době (tedy v roce 2008) nadčasová.

Reader Interactions

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Primary Sidebar

Praha 2022

 

Fotogalerie

p
p
o
o
n
n
m
m
l
l
k
k
j
j
i
i
h
h
g
g
f
f
e
e
d
d
c
c
b
b
a
a
Ve smíchu je klíč, kterým dešifrujeme celého člověka.
Thomas Carlyle
Dobrá komunikace má stejně povzbuzující účinky jako káva a stejně obtížně se po ní usíná
M. Lindbergh
Důležité je nepřestat se ptát.
Albert Einstein
Vyslovit slovo je jako vydat tón na klávesnici představivosti.
Ludwig Wittgenstein
Všechny pravdy je snadné pochopit, jakmile jsou objeveny; jde jen o to, je objevit.
Galileo Galilei
Tvořivost vyjadřuje kuráž pustit se jistot.
Erich Fromm
Jestliže nějaký nápad není zpočátku absurdní, nemá šanci.
Albert Einstein
Umění zkrášluje člověka a brání mu být špatný.
Walther von der Vegelweide
Kde je láska k lidem, tam je i láska k umění.
Hippokratés
Dej každému dni příležitost, aby se stal nejkrásnějším dnem tvého života.
Mark Twain
V lásce a umění se nedá opisovat, každý se musí vyjádřit po svém.
Romain Rolland
Cílem umění je dělat člověka šťastným.
Michelangelo Buonarroti
Humor není pro mne odvětvím divadelního umění, nýbrž samou podstatou života.
Vlasta Burian
Fantazie neumí počítat. A cit čísly nezesílí. Počítá vždy jen do jedné. Do jedné, - ale to stačí, když to člověk skutečně cítí.
Erich Maria Remarque
Buďte sami sebou! Nápodobou někoho jiného dosáhnete maximálně na průměr.
Jonas Ridderstrale
Objevovat vlastní schopnosti je úžasně zábavné.
Kjell A. Nördström
Hra je jeden z nejefektivnějších způsobů, jak zjednodušit život. Přesně to jsme dělali jako děti, ale v dospělosti jsme si hrát zapomněli.
Albert Einstein
Člověk musí vyhledávat radost a každý den mít nějakou.
Jaromír Štětina
Nejlepší cesta, jak mít dobrý nápad, je mít hodně nápadů.
Linus Pauling
Představivost je důležitější než vědomosti.
Albert Einstein
Nikdy nepodceňujte naslouchání. Je to jedna z nejdůležitějších dovedností, kterou se můžete naučit.
Michael LeBoeuf
Někdy stačí zašeptat, jindy je nejlepší křičet.
J. D. Loori
Pouze jazyk umožňuje myšlení a pouze prostřednictvím myšlení je možná lidskost.
T. A. Harris
Způsob řeči je obrazem ducha.
Seneca
Monolog váš svět zmenšuje. Dialog ho zvětšuje.
Reinhard K. Sprenger

Nejnovější příspěvky

  • Výbor PP se uskuteční v Nové Pace 25.-26. ledna 2023
  • Fotografie Praha 2022
  • Slavnostní zahájení s famózním Big EVR Bandem
  • Brno 2021
  • Pedagogická poema v Brně BYLA!

Rubriky

  • Aktuálně
  • Fotogalerie

Doporučené weby

  • dramatická výchova, divadlo, improvizace
  • Asociace pedagogických škol

Footer

RSS Poslouchejte Vltavu

  • Génius loci to je pařížská Cartoucherie. Jednou z jejích scén je Théâtre de l’Aquarium 20.3.2020
  • Divadlo má mít společenskou i komunitní funkci, říkají divadelníci z Chebu 21.2.2020
  • S českými dramatiky na Martiniku, ostrově divadla a literatury 14.2.2020

Rubriky

  • Aktuálně
  • Fotogalerie

© 2020 - Pedagogická poema • Vyrobilo eNBe