Zápis z jednání výboru Pedagogické poemy v Nové Pace dne 1. 2.– 2. 2. 2023
Účastníci setkání (psáno bez titulů)
Roman Musil (Beroun), Šárka Horáková (Nová Paka), Eliška Vobrubová (Liberec), Matyáš Hauser (Liberec), Tomáš Otava (Čáslav), Denisa Daňková (Brno), Karolína Kalinová (Praha), Lada Vrbková (Znojmo), Petra Severinová (Krnov), Iva Kopčilová (Kroměříž), Jana Loosová (Most), Lenka Sobotková (Litoměřice), Jan Zajíček (Beroun).
PROGRAM
- Zhodnocení PP v Praze
- Disciplíny PP a jejich úprava
- Nadcházející PP v Karlových Varech
- Sociální sítě PP
- Dramatická výchova a její výuka
- Zhodnocení PP v Praze
Co se učitelům a žákům líbilo:
- Velice příjemná, přátelská atmosféra.
- Skvělé bydlení hned u školy.
- Zahajovací i zakončovací večer.
- Divadlo Semafor jako dějiště žákovských výstupů na PP, místo s historií a atmosférou.
- Přístup pana ředitele, pocit vítanosti ze strany účastníků.
- Velká ochota Prahy sdílet zkušenosti z PP s Libercem.
- Zpětné reflexe pro studenty formou tubusů.
- Reflexe žákovských vystoupení pro cílové skupiny.
- Aktivita na sociálních sítích, sdílení PP on-line.
- Proměna učitelů jako účastníků na seminářích pro učitele, jsou aktivnější, nebojí se.
Co se nelíbilo:
- Neplnohodnotné využití času v dílně čtení.
Výbor PP poděkoval MgA. Karolíně Kalinové za organizaci PP v Praze.
- Disciplíny a jejich úprava
Přednes
Přednes je oproti čtení a improvizovanému vyprávění nejasný z hlediska výstupu. Chceme takový výstup, který je v souladu s tím, co žáci běžně dělají v hodinách českého jazyka, dramatické výchovy a jazykového a literárního praktika na středních pedagogických školách. Nabízí se otázka, jestli je recitace poezie stále vhodným výstupem na PP, vzhledem k pedagogické praxi v MŠ a ŠD. Žáci si často volí nevhodné texty z internetu, případně texty, které nemluví k cílové skupině. Recitátorské výstupy mají dlouholetou tradici na jiných přehlídkách (Wolkerův Prostějov, Dětská scéna). Na PP chceme vycházet z toho, co využije v praxi budoucí učitelka MŠ a vychovatelka ŠD. Otázka, jak moc se v MŠ a ŠD recituje?
Alternativní návrh k diskuzi. Nahradit recitaci storytellingem (připraveným vyprávěním příběhů, ale nejen příběhů).
Někdo vyslovil obavu, že tím pádem na PP nezazní poezie. Nechceme poezii z PP vyloučit, měla by zaznívat jak próza, tak poezie, ale zároveň poukázání na to, že žáci mají mnohdy z poezie strach (z přednesu i interpretace, nerozumí poezii).
Výbor řešil čtenářskou gramotnost a porozumění textu u učitelů, žáků i cílových skupin. Shodl se, že je třeba klást větší důraz na metodiku výběru textu, práce s textem, práce s hlasem i tělem během přednesu ale i didaktické využití přednesu.
Výbor se shodl, že přednes jako disciplína by měl být v této chvíli zachován, ale změny by se měly udělat v návazných dílnách, přidat větší nadhodnotu v oblasti metodiky a didaktiky přednesu.
Výbor se nebrání další diskuzi na toto téma a případné jiné pojetí této disciplíny v budoucnu.
Čtení
Výbor se shodl, že model vystoupení v rámci disciplíny čtení, byl tím nejlepším modelem, jaký jsme zatím na PP viděli. Líbila se týmová spolupráce mezi žáky, komunikace s publikem, zvýšená dynamika disciplíny, moderování této disciplíny lektorkou.
Otazník zůstává nad seminářem čtení. Zhruba polovina žáků si stěžovala na nudu, když se jim lektoři neměli čas věnovat. Nutno ovšem dodat, že v lektorském duu došlo těsně před konáním PP ke změně, což částečně práci v semináři ovlivnilo. Jako možné řešení se opakovaně objevovalo zapojení 3. lektora.
Ke čtení byly vzneseny i další postřehy:
- Řada žáků nechtěla na semináři s textem dále a hlouběji pracovat, vše měli předpřipravené, vybrané z domova.
- Žáci na čtení nejsou tak propojenou skupinou/partou jako žáci v ostatních disciplínách.
- Těžké texty (návrh řešení: žáci by měli více komunikovat s dětským publikem, ptát se a případně mu text dovysvětlit).
- Z reflektivních dílen studentek VOŠ vyplynulo, že děti to místy nebavilo, čtecí pásmo bylo pro ně dlouhé (návrh řešení: prokládat s improvizovaným vyprávěním, prokládat s vhodnými a s příběhem souvisejícími jinými aktivitami, obě možnosti však byly výborem PP zamítnuty).
- Příliš známé pohádky. Výbor se ale shodl, že pro cílovou skupinu dětí z MŠ jsou známé pohádky lepší.
- V dílnách více vyučovat žáky dramaturgii textu. Dramaturgie textu byla na žácích. Některé dvojice/trojice ji zvládly lépe, některé volily neadekvátně jednoduchou cestu rozdělení textu v polovině.
Závěr výboru PP, zachovat model disciplíny a přidat třetího lektora.
Improvizované vyprávění
Seminář i disciplína improvizované vyprávění dlouhodobě funguje. Výbor se zabýval v této disciplíně spíše menšími věcmi:
- Slovník žáků. Kultivovanost x jazyk pro vrstevníky. Občas balanc na hraně vhodnosti. Kultivovanost by se mohla zdůraznit v semináři. V Brně a v Praze došlo k poklesu kultivovaného jazykového projevu, otázka, zda to nesouvisí se zvolenou ich-formou vyprávění?
- Kladně bylo hodnoceno, že žáci nacházeli závěry pro své výstupy, dokázali nalézat témata, podporovali svůj verbální projev i pohybem po jevišti.
- Někteří žáci cítili chaos. Ze školy jsou zvyklí na jiný způsob improvizovaného vyprávění (pokud jsou k němu vůbec vedeni). Námitka viděna ku prospěchu žáků, setkání s něčím novým je obohatí.
- Hledání využití improvizovaného vyprávění v praxi žáků pedagogických škol.
- S improvizací a improvizovaným vyprávěním se pracuje jako s metodou.
- Požadavek na lektory: Chceme, aby žáci dokázali vystavět příběh.
- Slovo musí být inspirací, nikoliv tématem.
- Nadcházející PP v Liberci
- ročník PP proběhne v Liberci ve dnech 6. – 10. listopadu 2023 (pondělí až pátek), symbolicky 5 dní. Výše účastnického poplatku by měla být 1900 – 2000 Kč.
Kolegové z Liberce nastínili varianty ubytování (nejzazší záložní varianta počítá s umístěním žáků do rodin žáků liberecké SPgŠ), bude snaha zajistit „poemáckou lítačku“ na libereckou MHD, taktéž bude snaha zajistit pro výstupy žáků atraktivní prostory místního divadla (Naivní divadlo).
Cílové skupiny – předškoláci a senioři (dospělí). Karlovy Vary další rok by měly zajistit zbylé dvě cílové skupiny, aby se skupiny na PP střídaly.
Žákovské dílny povedou stejní lektoři jako v Praze včetně absentujícího Františka Oplatka na čtení. Třetího lektora na čtení si vybere Gábina s Františkem.
Do dílny čtení byly vybrány kolegy z Liberce knihy pro děti Otfrieda Preusslera (předškoláci) a cestopisné knihy Karla Čapka (senioři).
Lektory kontaktuje a instruuje Liberec.
Pro učitelé zatím neoficiálně domluvené semináře:
- loutky (lektor od Naivního divadla)
- slampoetry (lektoroval by někdo ze špičky českého slamu)
- Jamuni (JAMU + MUNI, on-line projekt na učebnici divadelní/dramatické výchovy, nabídka prezentace projektu učitelům s metodickou ukázkou vybrané lekce/tématu)
- jako záložní plán seminář muzikoterapie.
Do průvodního mailu s přihláškou na PP napsat, jaké konkrétní informace budou vyučující potřebovat k vyplnění přihlášky.
Na podobě programu se bude ještě pracovat, snaha efektivně skloubit oficiální program s volnočasovým. Žáci by tentokrát měli mít prostor na zhlédnutí výstupů svých spolužáků.
- Sociální sítě PP
Výbor PP dále probral sociální sítě PP, a webové stránky PP. Výbor PP se shodl, že je třeba webové stránky modernizovat. Zajistit kompetentního IT technika.
- Dramatická výchova
Výbor PP diskutoval o možnosti uskutečnit metodické setkání učitelů dramatické výchovy a učitelů JLP (Jazykového a literárního praktika). Výbor PP se dohodl, že příští rok proběhne nultý ročník metodického setkání učitelů dramatické výchovy, které bude následovat po skončení setkání Výboru pedagogické poemy v Nové Pace.
Závěrem Výbor PP poděkoval SOŠPg v Nové Pace, konkrétně Mgr. Šárce Horákové a zprostředkovaně řediteli Mgr. Pavlu Matějovskému za skvělé podmínky pro jednání výboru PP.
Zapsal Mgr. Jan Zajíček
Napsat komentář