• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • O Poemě
    • Poslání Poemy
    • Pravidla
    • Metodika pořádání přehlídky
    • Z historie Poemy
    • Kde Poema byla
    • Kde Poema bude
    • Pořadatelé Poemy
    • Organizace Poemy
    • Disciplíny
    • Cílové skupiny
    • Organizační řád
    • Lektoři
    • Garanti
  • Liberec 2023
  • Poema v médiích
Pedagogická poema

Pedagogická poema

Národní přehlídka přednesu, čtení a improvizovaného vyprávění žáků středních pedagogických škol

  • Textové inspirace
  • Fotogalerie
  • Kontakty
    • Garanti Poemy
    • Lektoři
    • Kontaktní osoby ze škol

Výbor PP se uskutečnil 1. a 2. února 2023 v Nové Pace

25.11.2022 ; Autor: Roman Musil Leave a Comment

Zápis z jednání výboru Pedagogické poemy v Nové Pace dne 1. 2.– 2. 2. 2023

Účastníci setkání (psáno bez titulů)

Roman Musil (Beroun), Šárka Horáková (Nová Paka), Eliška Vobrubová (Liberec), Matyáš Hauser (Liberec), Tomáš Otava (Čáslav), Denisa Daňková (Brno), Karolína Kalinová (Praha), Lada Vrbková (Znojmo), Petra Severinová (Krnov), Iva Kopčilová (Kroměříž), Jana Loosová (Most), Lenka Sobotková (Litoměřice), Jan Zajíček (Beroun).

PROGRAM

  1. Zhodnocení PP v Praze
  2. Disciplíny PP a jejich úprava
  3. Nadcházející PP v Karlových Varech
  4. Sociální sítě PP
  5. Dramatická výchova a její výuka

 

  1. Zhodnocení PP v Praze

Co se učitelům a žákům líbilo:

  • Velice příjemná, přátelská atmosféra.
  • Skvělé bydlení hned u školy.
  • Zahajovací i zakončovací večer.
  • Divadlo Semafor jako dějiště žákovských výstupů na PP, místo s historií a atmosférou.
  • Přístup pana ředitele, pocit vítanosti ze strany účastníků.
  • Velká ochota Prahy sdílet zkušenosti z PP s Libercem.
  • Zpětné reflexe pro studenty formou tubusů.
  • Reflexe žákovských vystoupení pro cílové skupiny.
  • Aktivita na sociálních sítích, sdílení PP on-line.
  • Proměna učitelů jako účastníků na seminářích pro učitele, jsou aktivnější, nebojí se.

Co se nelíbilo:

  • Neplnohodnotné využití času v dílně čtení.

Výbor PP poděkoval MgA. Karolíně Kalinové za organizaci PP v Praze.

 

  1. Disciplíny a jejich úprava

Přednes

Přednes je oproti čtení a improvizovanému vyprávění nejasný z hlediska výstupu. Chceme takový výstup, který je v souladu s tím, co žáci běžně dělají v hodinách českého jazyka, dramatické výchovy a jazykového a literárního praktika na středních pedagogických školách. Nabízí se otázka, jestli je recitace poezie stále vhodným výstupem na PP, vzhledem k pedagogické praxi v MŠ a ŠD. Žáci si často volí nevhodné texty z internetu, případně texty, které nemluví k cílové skupině. Recitátorské výstupy mají dlouholetou tradici na jiných přehlídkách (Wolkerův Prostějov, Dětská scéna). Na PP chceme vycházet z toho, co využije v praxi budoucí učitelka MŠ a vychovatelka ŠD. Otázka, jak moc se v MŠ a ŠD recituje?

Alternativní návrh k diskuzi. Nahradit recitaci storytellingem (připraveným vyprávěním příběhů, ale nejen příběhů).

Někdo vyslovil obavu, že tím pádem na PP nezazní poezie. Nechceme poezii z PP vyloučit, měla by zaznívat jak próza, tak poezie, ale zároveň poukázání na to, že žáci mají mnohdy z poezie strach (z přednesu i interpretace, nerozumí poezii).

Výbor řešil čtenářskou gramotnost a porozumění textu u učitelů, žáků i cílových skupin. Shodl se, že je třeba klást větší důraz na metodiku výběru textu, práce s textem, práce s hlasem i tělem během přednesu ale i didaktické využití přednesu.

Výbor se shodl, že přednes jako disciplína by měl být v této chvíli zachován, ale změny by se měly udělat v návazných dílnách, přidat větší nadhodnotu v oblasti metodiky a didaktiky přednesu.

Výbor se nebrání další diskuzi na toto téma a případné jiné pojetí této disciplíny v budoucnu.

 

Čtení

Výbor se shodl, že model vystoupení v rámci disciplíny čtení, byl tím nejlepším modelem, jaký jsme zatím na PP viděli. Líbila se týmová spolupráce mezi žáky, komunikace s publikem, zvýšená dynamika disciplíny, moderování této disciplíny lektorkou.

Otazník zůstává nad seminářem čtení. Zhruba polovina žáků si stěžovala na nudu, když se jim lektoři neměli čas věnovat. Nutno ovšem dodat, že v lektorském duu došlo těsně před konáním PP ke změně, což částečně práci v semináři ovlivnilo. Jako možné řešení se opakovaně objevovalo zapojení 3. lektora.

Ke čtení byly vzneseny i další postřehy:

  • Řada žáků nechtěla na semináři s textem dále a hlouběji pracovat, vše měli předpřipravené, vybrané z domova.
  • Žáci na čtení nejsou tak propojenou skupinou/partou jako žáci v ostatních disciplínách.
  • Těžké texty (návrh řešení: žáci by měli více komunikovat s dětským publikem, ptát se a případně mu text dovysvětlit).
  • Z reflektivních dílen studentek VOŠ vyplynulo, že děti to místy nebavilo, čtecí pásmo bylo pro ně dlouhé (návrh řešení: prokládat s improvizovaným vyprávěním, prokládat s vhodnými a s příběhem souvisejícími jinými aktivitami, obě možnosti však byly výborem PP zamítnuty).
  • Příliš známé pohádky. Výbor se ale shodl, že pro cílovou skupinu dětí z MŠ jsou známé pohádky lepší.
  • V dílnách více vyučovat žáky dramaturgii textu. Dramaturgie textu byla na žácích. Některé dvojice/trojice ji zvládly lépe, některé volily neadekvátně jednoduchou cestu rozdělení textu v polovině.

Závěr výboru PP, zachovat model disciplíny a přidat třetího lektora.

 

Improvizované vyprávění

Seminář i disciplína improvizované vyprávění dlouhodobě funguje. Výbor se zabýval v této disciplíně spíše menšími věcmi:

  • Slovník žáků. Kultivovanost x jazyk pro vrstevníky. Občas balanc na hraně vhodnosti. Kultivovanost by se mohla zdůraznit v semináři. V Brně a v Praze došlo k poklesu kultivovaného jazykového projevu, otázka, zda to nesouvisí se zvolenou ich-formou vyprávění?
  • Kladně bylo hodnoceno, že žáci nacházeli závěry pro své výstupy, dokázali nalézat témata, podporovali svůj verbální projev i pohybem po jevišti.
  • Někteří žáci cítili chaos. Ze školy jsou zvyklí na jiný způsob improvizovaného vyprávění (pokud jsou k němu vůbec vedeni). Námitka viděna ku prospěchu žáků, setkání s něčím novým je obohatí.
  • Hledání využití improvizovaného vyprávění v praxi žáků pedagogických škol.
  • S improvizací a improvizovaným vyprávěním se pracuje jako s metodou.
  • Požadavek na lektory: Chceme, aby žáci dokázali vystavět příběh.
  • Slovo musí být inspirací, nikoliv tématem.

 

  1. Nadcházející PP v Liberci

 

  1. ročník PP proběhne v Liberci ve dnech 6. – 10. listopadu 2023 (pondělí až pátek), symbolicky 5 dní. Výše účastnického poplatku by měla být 1900 – 2000 Kč.

Kolegové z Liberce nastínili varianty ubytování (nejzazší záložní varianta počítá s umístěním žáků do rodin žáků liberecké SPgŠ), bude snaha zajistit „poemáckou lítačku“ na libereckou MHD, taktéž bude snaha zajistit pro výstupy žáků atraktivní prostory místního divadla (Naivní divadlo).

 

Cílové skupiny – předškoláci a senioři (dospělí). Karlovy Vary další rok by měly zajistit zbylé dvě cílové skupiny, aby se skupiny na PP střídaly.

Žákovské dílny povedou stejní lektoři jako v Praze včetně absentujícího Františka Oplatka na čtení. Třetího lektora na čtení si vybere Gábina s Františkem.

Do dílny čtení byly vybrány kolegy z Liberce knihy pro děti Otfrieda Preusslera (předškoláci) a cestopisné knihy Karla Čapka (senioři).

Lektory kontaktuje a instruuje Liberec.

 

Pro učitelé zatím neoficiálně domluvené semináře:

  • loutky (lektor od Naivního divadla)
  • slampoetry (lektoroval by někdo ze špičky českého slamu)
  • Jamuni (JAMU + MUNI, on-line projekt na učebnici divadelní/dramatické výchovy, nabídka prezentace projektu učitelům s metodickou ukázkou vybrané lekce/tématu)
  • jako záložní plán seminář muzikoterapie.

 

Do průvodního mailu s přihláškou na PP napsat, jaké konkrétní informace budou vyučující potřebovat k vyplnění přihlášky.

Na podobě programu se bude ještě pracovat, snaha efektivně skloubit oficiální program s volnočasovým. Žáci by tentokrát měli mít prostor na zhlédnutí výstupů svých spolužáků.

 

  1. Sociální sítě PP

Výbor PP dále probral sociální sítě PP, a webové stránky PP. Výbor PP se shodl, že je třeba webové stránky modernizovat. Zajistit kompetentního IT technika.

         

  1. Dramatická výchova

Výbor PP diskutoval o možnosti uskutečnit metodické setkání učitelů dramatické výchovy a učitelů JLP (Jazykového a literárního praktika). Výbor PP se dohodl, že příští rok proběhne nultý ročník metodického setkání učitelů dramatické výchovy, které bude následovat po skončení setkání Výboru pedagogické poemy v Nové Pace.

 

Závěrem Výbor PP poděkoval SOŠPg v Nové Pace, konkrétně Mgr. Šárce Horákové a zprostředkovaně řediteli Mgr. Pavlu Matějovskému za skvělé podmínky pro jednání výboru PP.

                                                                               Zapsal Mgr. Jan Zajíček

Kategorie:Aktuálně

Reader Interactions

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Primary Sidebar

Praha 2022

 

Fotogalerie

p
p
o
o
n
n
m
m
l
l
k
k
j
j
i
i
h
h
g
g
f
f
e
e
d
d
c
c
b
b
a
a
Ve smíchu je klíč, kterým dešifrujeme celého člověka.
Thomas Carlyle
Dobrá komunikace má stejně povzbuzující účinky jako káva a stejně obtížně se po ní usíná
M. Lindbergh
Důležité je nepřestat se ptát.
Albert Einstein
Vyslovit slovo je jako vydat tón na klávesnici představivosti.
Ludwig Wittgenstein
Všechny pravdy je snadné pochopit, jakmile jsou objeveny; jde jen o to, je objevit.
Galileo Galilei
Tvořivost vyjadřuje kuráž pustit se jistot.
Erich Fromm
Jestliže nějaký nápad není zpočátku absurdní, nemá šanci.
Albert Einstein
Umění zkrášluje člověka a brání mu být špatný.
Walther von der Vegelweide
Kde je láska k lidem, tam je i láska k umění.
Hippokratés
Dej každému dni příležitost, aby se stal nejkrásnějším dnem tvého života.
Mark Twain
V lásce a umění se nedá opisovat, každý se musí vyjádřit po svém.
Romain Rolland
Cílem umění je dělat člověka šťastným.
Michelangelo Buonarroti
Humor není pro mne odvětvím divadelního umění, nýbrž samou podstatou života.
Vlasta Burian
Fantazie neumí počítat. A cit čísly nezesílí. Počítá vždy jen do jedné. Do jedné, - ale to stačí, když to člověk skutečně cítí.
Erich Maria Remarque
Buďte sami sebou! Nápodobou někoho jiného dosáhnete maximálně na průměr.
Jonas Ridderstrale
Objevovat vlastní schopnosti je úžasně zábavné.
Kjell A. Nördström
Hra je jeden z nejefektivnějších způsobů, jak zjednodušit život. Přesně to jsme dělali jako děti, ale v dospělosti jsme si hrát zapomněli.
Albert Einstein
Člověk musí vyhledávat radost a každý den mít nějakou.
Jaromír Štětina
Nejlepší cesta, jak mít dobrý nápad, je mít hodně nápadů.
Linus Pauling
Představivost je důležitější než vědomosti.
Albert Einstein
Nikdy nepodceňujte naslouchání. Je to jedna z nejdůležitějších dovedností, kterou se můžete naučit.
Michael LeBoeuf
Někdy stačí zašeptat, jindy je nejlepší křičet.
J. D. Loori
Pouze jazyk umožňuje myšlení a pouze prostřednictvím myšlení je možná lidskost.
T. A. Harris
Způsob řeči je obrazem ducha.
Seneca
Monolog váš svět zmenšuje. Dialog ho zvětšuje.
Reinhard K. Sprenger

Nejnovější příspěvky

  • Emanuel Frynta – Závratné pomyšlení
  • Knihy pro disciplínu čtení na PP v Liberci 2023
  • Výbor PP se uskutečnil 1. a 2. února 2023 v Nové Pace
  • Fotografie Praha 2022
  • Slavnostní zahájení s famózním Big EVR Bandem

Rubriky

  • Aktuálně
  • Fotogalerie

Doporučené weby

  • dramatická výchova, divadlo, improvizace
  • Asociace pedagogických škol

Footer

RSS Poslouchejte Vltavu

  • Génius loci to je pařížská Cartoucherie. Jednou z jejích scén je Théâtre de l’Aquarium 20.3.2020
  • Divadlo má mít společenskou i komunitní funkci, říkají divadelníci z Chebu 21.2.2020
  • S českými dramatiky na Martiniku, ostrově divadla a literatury 14.2.2020

Rubriky

  • Aktuálně
  • Fotogalerie

© 2020 - Pedagogická poema • Vyrobilo eNBe